II. Global GastroEkonomi Zirvesi dün Lüfti Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı’nda gerçekleşti
foodinlife.com.tr - haber / Eklenme Tarihi: 13.03.2019 09:50:08

T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, T.C. Ticaret Bakanlığı ve Türkiye İhracatçılar Meclisi desteği ile TURYİD tarafından düzenlenen 2. Global GastroEkonomi Zirvesi, dün Lüfti Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı’nda gerçekleşti.

Farklı konu ve konuklarıyla üç oturumdan oluşan 2. Global GastroEkonomi Zirvesi; Turizm, Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği (TURYİD) Başkanı Kaya Demirer, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail Gülle, T.C. Ticaret Bakanlığı Bakan Yardımcısı Tuna Turagay ve T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Bakan Yardımcısı Nadir Alpaslan’ın açılış konuşmasıyla başladı.

Farklı temaların işlendiği zirvenin ilk oturumu “Görünenden Fazlası” oldu. Farklı panelleri barındıran konferansın konuşmacılarından d.ream CEO’su ve TURYİD Yönetim Kurulu Üyesi Umut Özkanca “Bir Rüya” adlı panelinde dünyada Anadolu mutfağına yön veren restoranı Rüya’nın hikayesinden şöyle söz etti: “Rüya nın uzun bir hikayesi var. Hayatım hep mutfaklarda geçti. Yurt dışında okullarda okudum. Ve en nihayetinde aile mesleği restorancılığı seçtim ve Londra’ya yerleştim. Anadolu’nun yemekleri doğru yapıldığında dünya mutfağında çok iyi bir yerde. Bu bakımdan bizim mutfağımız en büyük mutfaklardan bir tanesi. Rüya ise buradan doğdu. İlk şubeyi Dubai’de açtık iki sene önce, ilk etapta çok zorlandık ama ilk senenin sonunda ciddi ödüller aldık, Orta Doğu’nun en iyi restoranı seçildi. Unesco’nun koruma altına aldığı keşkeğe varana kadar birçok lezzetimiz var. Dana kaburgadan tandır yaptık. Bundan 8 ay önce Rüya’yı Londra’ya açtık. Son sekiz ayda gösterdiği performans çok iyi. Bizim amacımız kültürümüzü ve yemeklerimizi yurt dışına taşımaktı. Amacım ise Rüya’yı yurt dışında devam ettirmek. Çalışmalarımız bununla ilgili devam ediyor.“

Global GastroEkonomi Zirvesi’nin bir diğer oturumu ise “Yükselen Değer Restoran İhracatına Turquality Desteği” oldu. BigChefs Cafe & Brasserie Yönetim Kurulu Başkanı Gamze Cizreli moderatörlüğünde gerçekleşen oturumun konukları arasında; Ticaret Bakanlığı Serbest Bölgeler Yurtdışı Yatırım ve Hizmetler Genel Müdür Yardımcısı Emel Emirlioğlu, Doğuş Holding / Vergi, Mali İşler ve Finansal Raporlama Bölüm Başkanı Akın Tavuz, Öztiryakiler Murahhas Üyesi Tahsin Öztiryaki ve Bay Döner Yönetim Kurulu Başkanı Levent Yılmaz yer aldı. Gamze Cizreli, “Gastronominin global anlamda büyümesi, ekonomimizin daha iyi noktalara gelebilmesi açısından önemli” derken; Emel Emirlioğlu ise; “Gastronomi önemli bir ekonomik poransiyale sahip. İhracat artışı da önemli. Zengin mutfağımız ise ekonomik değerden de önemli bir yer tutuyor. Biz de bakanlık olarak hem firmalarımızı yurt dışına açmak için çalışmalar yürütüyoruz. Amacımız firmalarımızı ihracata hazırlamak” açıklamalarında bulundu. Doğuş Holding / Vergi, Mali İşler ve Finansal Raporlama Bölüm Başkanı Akın Tavuz ise yaptığı açıklamada, “Biz 2012 yılında gastronomi sektörüne girince, herkes tarafından tuhaf karşılandı ama kısa süre içerisinde bugün 12 ülkede 58 marka ile hizmet veriyoruz. Öte yandan yeme içme merkezlerinde dünyaya açılmayı hedefliyoruz” dedi. Tahsin Öztiryaki sözlerini şöyle sürdürdü: “Öztiryakiler firması yaklaşık 50 yıldır Türkiye’de hizmet veriyor. Bin beş yüz çalışanımızla dünyanın farklı noktalarına ihracat yapıyoruz. Hatta gemi mutfakları da yapıyoruz. Türkiye’nin mutfak sektörü çok başarılı. Dünyanın neredeyse her yerine ihracat yapan pozitif bir sektör. Dünyada gastronomi sektörünü ele geçirebilecek donanıma sahibiz. Öte yandan yerli malının kullanılması konusunda çok hassasım. Bu bakımdan kendimize ve ürünlerimize güvenmeliyiz.” Levent Yılmaz ise 2007 yılında kurulduklarını ifade ederek, “Amacımız döneri hem Türkiye’de hem dünyada belli bir noktaya getirmekti. Daha ilk günden itibaren yapılanma süreçleri üzerine çok odaklanmıştık. Öte yandan döner zaten kendi başına bir marka oldu. Avrupa’da döneri rol model olarak yaratalım istiyoruz” açıklamalarında bulundu.

Sektörü bir araya getiren 2. Global GastroEkonomi Zirvesi’nin bir diğer ilgi çeken ise; “Türk Mutfağı ve Değerlerine Sahip Çıkmak Bir Şirketin Amacı Haline Nasıl Gelir?” adlı paneliydi. Moderatörlüğünü CNN Türk Ekonomi Editörü Cem Seymen’in üstlendiği oturumun konuşmacıları ise; Metro Türkiye Gıda Kategori Grup Müdürü Esra Özerkan ve Gastronometro Direktörü Maximilian Thomae. “Bu panelde Türklerin çok büyük potansiyeli olduğu; tarımda, sanayide ve eğitimde bütün bu kavramlara değineceğiz” diyen Cem Seymen, Türkiye bir turizm ülkesi ve turizm ülkesi olarak kendini yeni bir dille nasıl anlatabilir? sorusuna cevap aradı.

Maximilian Thomae ise, “Türk mutfağını, mutfağımızı kesinlikle daha iyi bir şekilde dünyaya tanıtıyoruz ve tanıtacağız. Biz bununla ilgili önemli çalışmalara imza atıyoruz. Coğrafi işaretli ürünleri müfredata sokmak için Milli Eğitim Bakanlığı ile protokol imzaladık ve Gastronometro olarak her zaman Türk gastronomisine destek vereceğiz” dedi. Esra Özerkan ise şu açıklamalarda bulundu: “Metro, hem üreticinin hem de bu iş için çalışan restoranlarla, otellerle ve tüm profesyoneller ile gerçek bir işbirliği içinde. Biz tüm kooperatiflere ve öncelikle de kadın kooperatifçilerin hepsine kapılarımızı açıyoruz ve birçoğu ile çalışıyoruz.”

II. GastroEkonomi Zirvesi’nde, Unilever Food Solution Food Service Global Pazarlama Başkan Yardımcısı Şükrü Dinçer’in, “Fair Kitchens, Adil Mutfak Hareketi” adlı panelinde açıklamaları ise şunlar oldu: “Dünyada 75 ülkede faaliyet gösteriyoruz. Ve yaklaşık olarak iki buçuk milyon restorana içecek ve yiyecek konusunda profesyonel gıda anlamında destek oluyoruz. Yapmaya çalıştığımız şey ise aslında anlamlı ve bir amaca hizmet eden bir gıda ve içecek işinin daha fazla gün yüzüne çıkarmak.”

İnoksan Yönetim Kurulu Başkanı Vehbi Varlık’ın II. GastroEkonomi Zirvesi’ne dair değerlendirmeleri şöyle: “Her geçen gün büyüyen gelişen Türk gastronomisinin bir etkinliğinde daha bir aradayız Çok emek veriliyor bu konuda. Konferanslarda, toplantılarda, Bakanlıktan STK’lara kadar herkes bunun bilincine vardı. Bu zirve ise herkesi bu konuda ilgili olmaya çağırıyor ve bir network oluşturuyor. Çok değerli konuşmacı ve uzmanlar burada, önemli bilgiler veriyor ve etkinliğe yoğun bir ilgi var.”

Sektörün önde gelen firmaları II. GastroEkonomi Zirvesi’de bir araya geldi. Lütfi Kırdar Kongre Sarayı’nda gerçekleşen konferansa dair Kerzz Pos Satış ve Pazarlama Direktörü Ali Girgin şu açıklamalarda bulundu: “Etkinlik şu ana kadar bizim için gayet iyi geçiyor. GastroEkonomi bilinç seviyesinin yüksek olduğu bir etkinlik. Gastronominin ekonomiye olan katkısı ile beraber biz de burada keyifli bir ortam yaşıyoruz. Ve sektöre artı değer sağlayacak ürünlerimizi sergileme fırsatı buluyoruz.”

Güral Porselen Yönetim Kurulu Üyesi Harika Güral, birbirinden farklı temaların işlendiği GastroEkonomi Zirvesi’nde “Restoran İhracatıyla Büyüyen Pazarda Türk Markaları” adlı sunumunda çalışmalarından söz etti. Güral, “Anadolu’nun küçük bir şehrinden, önce Türkiye’ye ve daha sonra tüm dünyaya yayıldık. Güral Porselen olarak bu sene 30’uncu senemizi kutluyoruz, dolu dolu geçen 30 yıllık bir serüven oldu. Güral Porselen’in kurucusu Sayın İsmet Güral, Antalya’daki ilk tatil köyümüzü açtı ve biz hem yabancılarla hem şeflerle tanışmış olduk. Yabancı mutfakları ve yabancı kültürü öğrendik. Öte yandan biz otellerimiz sayesinde yabancılarla çok sıkı ilişkiler kurduk. Sektörün ihtiyacı ne ise; biz iç piyasaya da dış piyasaya da bunu hazırlıyoruz. Eskiden tatil köyü denirdi bugün resort deniliyor. Eskiden aşçı denirdi hatta usta denirdi bugün şef deniliyor. Eskiden etçi denirdi bugün steakhouse deniliyor. Eskiden yeme-içme sektörü denirdi bugün gastronomi sektörü deniliyor. Dünya değişiyor tabirler değişiyor, değişmeyen tek şey sektör olarak bizim birbirimize kenetlenerek çok çalışmamız gerektiği” açıklamalarında bulundu.

Gastronometro Direktörü Maximilian Thomae, II. GastroEkonomi Zirvesi’nde. Thomae’nin konferansa dair FoodinLife’a yaptığı açıklamaları şu yönde: “Beş sene önceye bakıldığında gastronomi alanında hiçbir etkinlik yoktu diyebilirim ama şu anda bir gelişim söz konusu ve heyecan yaşıyoruz. Etkinlikler çoğaldı ve hep birlikte çok güzel çalışmalara imza atıyoruz.”

T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, T.C. Ticaret Bakanlığı ve Türkiye İhracatçılar Meclisi desteği ile TURYİD tarafından düzenlenen 2. Global GastroEkonomi Zirvesi, birbirinden farklı konu ve konuklarıyla devam ediyor. İstanbul Yiyecek İçecek Grubu (İYİG) Kurucu Ortağı Mehmet Gürs, “Yeni Gelenekler” adlı sohbetiyle geçmişin ve geleceğin yemeklerine dair bir değerlendirme yaptı. Gürs, yaptığı konuşmada, “Gustav Mahler’in dediği gibi, ‘Gelenek küllere tapmak değil ateşi korumaktır’ ve evet çok iddialı, çok güzel bir söz. Biz de ekip olarak kafa yorduğumuz şey her zaman; bugün ne yaptığımız, ne inşa ettiğimiz oldu ve öncesinde ise geleneğin tanımına bakmaya başladık. En basit hali, öteden beri yapıla gelen alışkanlıklar. Edebiyat olarak düşündüğümüzde sayfalarca açıklaması var ama gelenek olan şeyler; yemekler, alışkanlıklar vs. hep var mıydı? Bugün gelenek diye sarıldığımız hikâye, milli gururumuz haline gelmiş geleneksel yemeklerimiz, - Güney Doğu Anadolu, Ege yemekleri vs. - diye sarıldığımız hikâye aslında dünün inovasyonuydu. Bugün yapılan inovasyonlar da yarının geleneği olacak. Bazen ufak ufak adımlar bazen devasa bir adım olabilir ama hiçbir şey sabit değil. Tıpkı biz canlılar gibi” dedi.

Unilever Kuzey Marmara Bölge Müdürü Uğur Süsler, II. GastroEkonomi Zirvesi’nde Türk gastronomisine dair açıklamalarda bulundu. “Gastronomi sektöründe tüketim alışkanlıkları da misafirlerin tercihleri de değişiyor. Bu anlamda geleneksel lokanta mutfağı da var, cafe bistrosu da. Dünya mutfağı, fine dining restoranlar da var ama günün sonunda tüketicilerin tercihleri ve istekleri doğrultusunda herkesin aynı noktada olması gastronomi sektörü için Türkiye’de bence en önemli konulardan bir tanesi.”

Metro Toptancı Market FSD Saha Satış Bölge Müdürü Bora Özkalp, II. GastroEkonomi Zirvesi’nde yerini aldı. Konferansta çalışmalarından söz eden Özkalp, “Gastronominin gelişmesine çok büyük katkılarla yardımcı olmaya çalışıyoruz. Bu arada hem öğreniyoruz hem öğretiyoruz hem de sektöre yenilikler getirmek, geliştirmek istiyoruz. Beraber yürüyeceğimiz ve onların da iş sonuçlarına etki edeceği bir takım çalışmalar yapıyoruz. Bu bakımdan güzel ve hareketli geçiyor” dedi.

Swissôtel The Bosphorus Genel Müdürü Uğur Talayhan’da, II. GastroEkonomi Zirvesi’nde yerini aldı. Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı moderatörlüğünde “1.4 Milyarlık Pastadan Kaç Dilim İstersiniz?” adlı panelde konuşan Uğur Talayhan yurt dışı tecrübelerinden söz ederek, “Çin’de altı sene kaldım ve şanslıydım. Çin her bir bölgesiyle farklı mutfağa sahip. Halk malzemeleri iyi tanıyor. Bizim de Çin kültürünü tanımamız lazım. Ben geldiğimden beri beş sefer Çin’e gittim, Çin turistlerimizi ülkemize getirmek adına. Öte yandan misafirlerimizin memnuniyeti için otelimizde sabahları Çin kahvaltı çeşitlerimiz de var” dedi.

Yorum Ekleyin :

İçeriklere yorum ekleyebilmek için lütfen kullanıcı girişi yapın.